Verschil tussen B2B & B2C

01-03-2017

Als bedrijf heb je één of meerdere doelgroepen. Afhankelijk van de producten die je aanbiedt & de klanten die je wil bedienen. Als bedrijf spreek je snel over een B2B doelgroep of B2C doelgroep. Maar wat is het verschil nu & zijn de verschillen zo groot?

Wat is B2B?

B2B (of BtB) is de afkorting van Business to Business. Hiermee verkoop je jouw producten / diensten aan andere bedrijven. Je verkoop van jouw bedrijf aan een ander bedrijf. Afhankelijk van je producten / diensten zijn je klanten niet altijd de eindgebruiker.

Wat is B2C dan?

B2C is dan de afkorting van Business to Consumer. Hierbij ga je producten verkopen aan consumenten (de eindgebruiker).

Wat is het verschil tussen B2B & B2C?

Nu duidelijk is wat de betekenis is van B2B & B2C, kijken we even dieper naar de verschillen tussen biede.

In een B2B context is het aankoopproces vaak langer dan bij B2C verkoop. Bij B2B zijn er vaak verschillende personen in het aankoopproces betrokken (medewerker, inkoper, gebruiker, baas, ...) Terwijl bij een B2C verkoop zijn het aantal personen die betrokken zijn bij de aankoop eerder beperkt tot een klein aantal of zelfs maar 1 iemand. Dat zorgt ervoor dat je in een B2C gerichte webshop eerder moet inspelen op impulstriggers zoals de alomtegenwoordige 'vandaag besteld, morgen in huis' en eventuele kortdurende kortingen.

Contact us


testafbeelding
E-commerce for your ERP

Marcando boosts your online sales with an entry-level web shop platform

Request Demo