Een ERP-gekoppelde webshop maken hoeft geen fortuin te kosten

Als KMO sta je wellicht voor een nieuwe uitdaging: je bedrijfsactiviteiten online uitbreiden met een ERP-gekoppelde webshop. Maar waar begin je? Laat je een webshop ontwikkelen door een externe partner, of bouw je liever iets op basis van kant-en-klare bouwstenen? In dit artikel leggen we je uit waarom jouw webshop geen fortuin hoeft te kosten en helpen we je om de juiste keuze te maken.‍

Een ERP-gekoppelde webshop maken hoeft geen fortuin te kosten

Als KMO sta je wellicht voor een nieuwe uitdaging: je bedrijfsactiviteiten online uitbreiden met een ERP-gekoppelde webshop. Maar waar begin je? Laat je een webshop ontwikkelen door een externe partner, of bouw je liever iets op basis van kant-en-klare bouwstenen? In dit artikel leggen we je uit waarom jouw webshop geen fortuin hoeft te kosten en helpen we je om de juiste keuze te maken.‍

Bedankt! Wij nemen zo spoedig mogelijk contact op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Het “Buy vs. Build”- principe

Het “Buy vs. Build” - principe verwijst naar de keuze tussen het kopen van een kant-en-klare oplossing of het laten ontwikkelen van een maatwerkoplossing voor jouw webshop en bijhorende ERP-koppeling. 

Aangezien je webshop een digitale vooruitgang betekent die leidt tot verlichting van administratief werk voor je binnendienst of als zaakvoerder, is het essentieel om hier de juiste keuze in te maken. Hierbij zijn verschillende aspecten belangrijk: 

  • Jouw doelen: richt je je op B2C, B2B of beide? Wil je nieuwe klanten aantrekken of bestaande klanten een eenvoudigere manier bieden om te bestellen? 
  • Groei of optimalisatie? Uiteraard wil je met zo’n online platform groei bewerkstelligen, maar waar haal je die in eerste instantie? Trek je met je portaal meteen nieuwe klanten aan of focus je eerst op de administratieve verlichting door je huidige klanten online te laten bestellen? Alles kan!
  • Je bestaande IT-architectuur: Heb je al een operationeel ERP-systeem dat alle processen beheert? Of maak je gebruik van een PIM-systeem waarin alle productinformatie is opgeslagen? Grote kans dat voor jouw interne systemen al kant en klare oplossingen zijn dewelke je verder kunnen helpen.

De voor- en nadelen van een maatwerkoplossing (Build) 

Maatwerkoplossingen zijn vooral geschikt voor bedrijven met complexe en niet gestandaardiseerde processen. Vaak is een indicatie voor zo'n op maat gemaakt traject dat er al aanzienlijk maatwerk in het ERP-systeem moest worden geïntegreerd om aan jullie processen te voldoen.

Of je al dan niet kiest voor maatwerk, hangt dus niet per se af van je budget, maar eerder van de complexiteit van jouw processen. Als je gestandaardiseerde processen hebt, ben je waarschijnlijk altijd efficiënter en voordeliger uit met een kant-en-klaar platform.

Volledig afgestemd op jouw behoeften

Maatwerkoplossingen worden ontwikkeld door gespecialiseerde bureaus die de volledige IT-structuur van jouw bedrijf in kaart brengen. Hierdoor wordt de oplossing afgestemd op jouw specifieke behoeften. Jij hebt de volledige controle over de implementatie, oplevering, functionaliteiten en veel meer. 

Houd rekening met de uitdagingen

Zo’n maatwerkoplossing klinkt misschien als muziek in de oren, maar ook hier is het belangrijk om rekening te houden met bepaalde nadelen. Niet elk agency biedt hetzelfde niveau van ondersteuning, onderzoek dit dus zeker op voorhand. 

Bovendien kan het gebrek aan gestandaardiseerde oplossingen leiden tot lange wachttijden en frustraties wanneer er zich bepaalde problemen voordoen. Neem daarom zeker de tijd om de vergelijking te maken met een standaardoplossing en overweeg zelfs om je processen aan te passen om binnen de standaard te vallen, in de mate van het mogelijke uiteraard.

Daarnaast moet je bij upgrades van je ERP-systeem altijd zelf zorgen voor de compatibiliteit en de gereedheid van de aangepaste oplossingen, wat een extra uitdaging kan vormen gezien de nodige interne opvolging, testing en bijhorend prijskaartje.

Het is daarom verstandig om een grondige vergelijking te maken tussen een op maat gemaakte oplossing en een standaardoplossing, rekening houdend met de prijs, de benodigde interne resources en de beschikbare ondersteuning.

Waarom zou ik kiezen voor een standaardoplossing (Buy)? 

In één woord? Gemak. 

Maar ook de voorspelbare kosten van de oplossing zijn mooi meegenomen! Aangezien een aankoop meestal is gebaseerd op het SaaS-model, heb je een vaste maandelijkse kost die veel beter te budgetteren is. 

Door te kiezen voor een standaardoplossing, benut je de expertise van leveranciers die deze processen door en door kennen, omdat ze deze geoptimaliseerd hebben in hun product. Dit bespaart je niet alleen kopzorgen van technische problemen en hoge kosten, maar ook het 'leergeld' die vaak gepaard gaat met het zelf bouwen van een oplossing.

Aangezien een SaaS-product een dynamisch product is met regelmatige updates, ben je verzekerd dat je altijd op de nieuwste technologie draait. In het geval van een Build(maatwerk)-oplossing bouw je een product slechts één keer en voeg je vervolgens extra functies toe op basis van verzoeken, niks automatisch dus.

Hoewel sommige bedrijven vanwege hun specifieke processen een webshop vanaf nul moeten opbouwen, vinden de meeste bedrijven het sneller, beter en efficiënter om te werken met een kant-en-klaar platform.

Makkelijke implementatie en voorspelbare kosten 

Met een beperkt development budget heb je twee opties: besparen door bepaalde (belangrijke) elementen weg te laten, wat risicovol is, of kiezen voor een standaardoplossing.

Standaardoplossingen zijn gemaakt voor snelle en eenvoudige implementatie, waardoor jij minder tijd en middelen investeert om je webshop operationeel te krijgen. Ze zijn gebruiksvriendelijk en vereisen geen technische kennis. Bovendien zijn de kosten voor een standaardoplossing vaak lager dan voor een maatwerkoplossing, wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is. 

Veel standaardoplossingen worden aangeboden als Software-as-a-Service (SaaS). Dat wil zeggen dat je betaalt voor een abonnement en toegang krijgt tot het complete pakket aan functies en ondersteuning. Een SaaS-oplossing biedt voorspelbare kosten, zonder onaangename verrassingen. Dit is vooral handig bij het koppelen aan complexe systemen zoals ERP- of PIM-systemen. 

Bij Marcando hebben we inmiddels robuuste standaardkoppelingen gerealiseerd met de meest gebruikte ERP-pakketten voor groothandels en productiebedrijven in het KMO-segment.

Ondersteuning 

Standaardoplossingen worden geleverd met uitgebreide ondersteuning van je aanbieder. Dit betekent dat je toegang hebt tot technische hulp en expertise wanneer je die nodig hebt. Of je nu hulp nodig hebt bij de installatie, het oplossen van problemen of het optimaliseren van je webshop, je kunt rekenen op de ondersteuning van een ervaren team. 

Ze hebben ook de structuren, zoals een helpdesk, voorziening voor continuïteit of geoptimaliseerde processen, om support te bieden voor dit platform. Zo staan ze garant voor een feilloos verloop voor alle klanten die jouw platform gebruiken. 

Beperkingen

Hoewel standaardoplossingen voordelig zijn, hebben ze ook hun beperkingen. Aangezien de software gestandaardiseerd is, zijn bedrijfsspecifieke integraties en aanpassingen vaak moeilijker te verwezenlijken. Gelukkig zijn veel processen voor (B2B) online verkopen al gestandaardiseerd, wat een standaardoplossing vaak de meest logische keuze maakt voor jouw webshop-vraagstuk. 

Bestaat er een gouden middenweg? 

We snappen het, de keuze tussen maatwerk- of standaardoplossing is geen makkelijke beslissing om te maken. Vrees niet, er bestaan partners die een hybride oplossing aanbieden. Zij combineren het beste van beide werelden en dat stelt je in staat om te profiteren van de voordelen van zowel kant-en-klare oplossingen als maatwerkontwikkeling.

Denk hierbij wel na over: 

  • De kernfunctionaliteiten die je uit een standaardoplossing kunt halen, en welke aspecten maatwerk vereisen. 
  • Hoeveel flexibiliteit zo’n hybride oplossing je geeft. Niet elke kant-en-klare oplossing is even aanpasbaar. 

Conclusie

Als het op e-commerce aankomt, is snelheid, ontzorging en kwaliteit van de infrastructuur en koppeling essentieel. De dynamiek van ERP- en PIM-systemen vereist continue aanpassingen en updates, wat betekent dat jouw webshop steeds up-to-date moet zijn. 

Tijd die je verliest door technische problemen en het wachten op ondersteuning kan desastreus zijn voor je bedrijf. Kies je voor een standaardoplossing, dan kan die aanbieder met de nodige expertise aan de slag om problemen op te lossen. 

Bij een op maat gemaakte oplossing loop je niet alleen het risico snelheid te verliezen, maar het kan ook resulteren in facturatie op uurbasis voor alle benodigde ondersteuning en oplossingen die moeten worden geboden. Dit maakt het vaak geen optimale keuze voor jouw B2B-webshop.

Share this post

Klaar om slimmer te verkopen?

Haal meer uit je webshop met Marcando. Ontdek vandaag nog hoe ons platform jouw online verkoopprocessen kan verbeteren.

By clicking “Accept”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.