Je B2B webshop opzetten en onderhouden hoeft niet moeilijk te zijn: 4 manieren om je bestelplatform te blijven verrijken!
Je B2B webshop bouwen hoeft niet moeilijk te zijn. Ontdek 4 manieren om je bestelplatform te optimaliseren!
Je B2B webshop opzetten en onderhouden hoeft niet moeilijk te zijn: 4 manieren om je bestelplatform te blijven verrijken!
Je B2B webshop bouwen hoeft niet moeilijk te zijn. Ontdek 4 manieren om je bestelplatform te optimaliseren!
Zakelijke webshops worden steeds populairder, maar als KMO lijkt de overstap naar zo'n online bestelplatform misschien nog te overweldigend. Misschien heb je het gevoel dat je onvoldoende productinformatie hebt om je webshop te bouwen, of vind je er simpelweg de tijd niet voor om alles te digitaliseren. En zonder diepgaande kennis van Search Engine Optimization (SEO) lijkt succesvol online verkopen bijna onmogelijk.
Die uitdaging begrijpen wij als geen ander. Maar geen zorgen, want tegenwoordig zijn er tools in overvloed om je daarbij te ondersteunen! We durven het bijna niet zeggen, maar horen je het al denken: "AI is de oplossing!" Klopt, maar slechts voor een klein deel. De echte sleutel tot succes ligt vooral bij jouw bedrijf en je klanten. Laten we erin duiken!
Artificiële intelligentie is je beste vriend, toch?
Artificiële intelligentie (bijvoorbeeld een integratie met ChatGPT) valt tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons zakelijke leven. Hoewel AI steeds populairder wordt, moeten we erkennen dat deze technologieën nog relatief nieuw zijn. Moet je daarom alle cruciale bedrijfsprocessen aan AI toevertrouwen?
Wat ons betreft nog niet.
AI neemt verschillende vormen aan: van regelgebaseerde AI en machine learning tot robotics, computer vision, deep learning modellen, natural language processing en large language modellen.
Een hele boterham. Maar wat je dus wel kunt doen is AI inzetten waar het in uitblinkt: tekstgeneratie (natural language processing en large language modellen). AI-modellen worden in feite getraind om grote hoeveelheden teksten en contextuele informatie te verwerken, daaruit te leren en conclusies te trekken.
Tekstgeneratie dus. Welke teksten heb je nodig voor je bestelplatform? Denk onder meer aan artikelomschrijvingen, meta tags en meta titels.. Daarom hebben we bij Marcando een applicatie ontwikkeld binnen ChatGPT, die je helpt bij het moeiteloos creëren van deze teksten. Daarnaast zijn we ook bezig aan het uitwerken van zo'n automatische generator binnenin Marcando:
Je ERP bevat hiervoor meer waardevolle informatie dan je denkt
ERP? Jep, die databank die onder meer je boekhouding op orde houdt!
Wist je dat de bedrijfskritische informatie in je ERP van onschatbare waarde kan zijn bij het opzetten van je B2B-webshop? Denk aan producteigenschappen, prijzen, afbeeldingen en belangrijke bijlagen zoals allergenen- en technische fiches. Deze gegevens zitten meestal al in je ERP omdat je ze ooit hebt geüpload. Nu is het tijd om ze in jouw voordeel te gebruiken!
Wil je meer weten over de voordelen van een ERP-koppeling voor je webshop? Daar schreven we onlangs deze blog over!
Je eigen klanten kennen jou al
Het klinkt misschien een beetje vergezocht, maar hear us out.
De informatie die je in je ERP vindt, is vaak vrij beknopt. Je vraagt je wellicht af hoe je daarmee een bestelplatform kunt opzetten. Zeker in vergelijking met bedrijven die al jaren hun teksten en SEO-scores optimaliseren.
Dus, wat dan?
Vergeet niet dat je eigen klanten jouw bedrijf en producten een stuk beter kennen dan je denkt, omdat ze al jaren bij jou bestellen. Dan doen ze vaak ook met minder informatie dan wat ze op andere websites zouden krijgen.
Vertrouw er dus op dat je klanten over de nodige kennis beschikken om producten bij jou te kopen, zelfs met beperkte informatie. Iets is altijd beter dan niets! Zeker in een B2B context.
Afbeeldingen toevoegen of geen afbeeldingen toevoegen?
Productafbeeldingen kunnen een uitdagend aspect zijn. Sommige ERP-pakketten staan afbeeldingen toe, terwijl andere dat niet doen. Ook leveranciers variëren in het aanleveren van afbeeldingen. Bovendien hebben sommige klanten de voorkeur om te bestellen op basis van een foto, terwijl anderen dat niet doen.
Hoewel afbeeldingen naar onze ervaring geen absolute vereiste zijn voor een bestelplatform, voegen ze wel waarde toe door een visueel element te bieden en betere besluitvorming te ondersteunen. Je kunt productafbeeldingen verkrijgen via je leverancier of ze zelf maken. Ben je op zoek naar een partner die je hierin ondersteunt? Neem gerust contact met ons op; we brengen je graag in contact met ons netwerk!
Ben je klaar om jouw eigen webshop te creëren en te optimaliseren? Neem vrijblijvend contact met ons op en laat ons je helpen bij het realiseren van jouw ideeën!
Klaar om slimmer te verkopen?
Haal meer uit je webshop met Marcando. Ontdek vandaag nog hoe ons platform jouw online verkoopprocessen kan verbeteren.