Van traditioneel naar digitaal: hoe een webshop je heel wat kosten kan besparen
Ontdek de voordelen van de overgang van handmatige invoer naar digitalisering met onze blog en leer hoe een B2B bestelplatform geïntegreerd met een ERP-systeem jouw bedrijfsvoering kan stroomlijnen.
Van traditioneel naar digitaal: hoe een webshop je heel wat kosten kan besparen
Ontdek de voordelen van de overgang van handmatige invoer naar digitalisering met onze blog en leer hoe een B2B bestelplatform geïntegreerd met een ERP-systeem jouw bedrijfsvoering kan stroomlijnen.
Vandaag de dag is digitalisering de norm geworden en staan bedrijven voor de uitdaging om de verschuiving te maken van traditionele methoden naar efficiëntere, online processen. Een overgang die niet meer als een luxe gezien kan worden, maar eerder als een noodzaak. Vanwaar komt die shift, waarom is ze zo belangrijk en hoe speel jij er het best op in? Allemaal vragen waarop wij je in deze blog een antwoord hopen te bieden!
Een gedwongen digitalisering?
Om de oorsprong van die verschuiving iets beter te begrijpen, keren we een paar jaar terug naar (jawel) de Coronacrisis. Een periode waarin al snel duidelijk werd dat wie niet online aanwezig was, de kans liep om de boot volledig te missen. Niemand mocht het huis verlaten, met als resultaat dat er een massale toename van de online bestellingen te zien was. En dat was ook te merken bij B2B bedrijven waar de relatie tussen klant en leverancier centraal staat. Die relatie zou volgens velen onmogelijk overleven online, maar ook hier zien we het omgekeerde. Heel wat bedrijven die voordien misschien terughoudend waren om de digitale weg op te gaan, realiseerden al snel dat die online aanwezigheid curciaal werd.
Ook het B2B koopgedrag veranderde. Bedrijven gaan steeds vaker online op zoek naar oplossingen en producten. En waarom ook niet? Als je vanop afstand de mogelijkheden kunt bekijken en 24/7 kunt bestellen?
De risico’s van handmatig werk
Naast het feit dat handmatige processen bakken energie kosten, brengen ze ook een heleboel risico’s met zich mee.. En die risico’s spelen in op de efficiëntie en financiële gezondheid van jouw bedrijf.
- Het handmatig verwerken van alle orders resulteert vaak in het draaien van enorm veel overuren. Uren die je zou kunnen spenderen aan taken die er écht toe doen of aan het afsluiten van je werkdag.
- We zijn nog altijd mensen, en mensen maken fouten. Een fout in de bestelling, het adres of het aantal producten is snel gemaakt. Maar het zorgt er ook voor dat er nog meer werk bij komt kijken. Reverse logistics zijn niet goedkoop, en je klant wacht natuurlijk op zijn producten.
- Handmatige systemen vergroten de kans op het verkopen van producten die eigenlijk niet meer op voorraad zijn of waarvan belangrijke informatie niet meer up-to-date is, zoals prijzen, kortingen, levertermijn, etc. Wat op zijn beurt opnieuw kan leiden tot ontevreden klanten en reputatieschade.
- Tot slot merken we vaak dat bedrijven zonder bestelplatform hun bestellingen via verschillende kanalen ontvangen. Dit brengt een groot risico met zich mee om bestellingen te missen door chaos, wat op zijn beurt kan leiden tot omzetverlies en ontevreden klanten.
Een B2B bestelplatform is de sleutel tot operationele soepelheid
Wat als er een oplossing bestond die niet alleen de kans op fouten minimaliseerde, maar ook je operationele efficiëntie verhoogde? Denk bijvoorbeeld aan de overgang naar een B2B bestelplatform.
Een bestelplatform, bij voorkeur gekoppeld aan jouw ERP-systeem, stelt je klanten in staat om zelf hun orders door te geven, waardoor fouten geëlimineerd worden. Klanten krijgen directe toegang tot productinformatie, hun persoonlijke prijzen en voorraad. Dit stroomlijnt niet alleen het bestelproces voor jouw klant, maar het vermindert ook de druk op jouw team en elimineert continue notificaties van verschillende kanalen waar je nu bestellingen op ontvangt.
Klantautonomie
Zo’n platform geeft je klant de kans om dus zelf hun bestelling in te geven. Dat kunnen ze doen waar en wanneer ze willen. Je bent dus als het ware 24/7 beschikbaar. Een extra element nodig voor hun volgende project? Dat bestellen ze zo vanop hun smartphone op de werf. Zij krijgen real-time inzicht in beschikbare voorraden, prijzen en productinformatie waardoor ook zij betere beslissingen kunnen nemen. Daarenboven bieden moderne IT systemen alternatieve producten aan wanneer een artikel niet meer voorradig is.
Efficiëntie voor jou
Voor jou betekent dit natuurlijk dat je niet langer overuren hoeft te maken om handmatig orders in te voeren, of andere profielen hiervoor hoeft in te schakelen. De geautomatiseerde integratie tussen je platform en het ERP-systeem zorgt ervoor dat jouw online catalogus altijd up-to-date is voor elke klant, dat hun orders automatisch binnenkomen alsof jij ze zelf ingegeven zou hebben en bestellingen meteen in je systeem worden verwerkt. Het resultaat? Jawel, minder fouten en vertraging worden geëlimineerd. Een win-win voor zowel jou als je klanten.
Conclusie? De overgang van handmatige processen naar een geïntegreerde B2B bestelplatform biedt niet alleen een oplossing voor veel risico’s, maar het opent ook de deur naar verbeterde efficiëntie en klanttevredenheid. Een B2B bestelplatform is niet alleen een investering in technologie, maar ook in de duurzaamheid en het succes van jouw bedrijf.
Zin om de sprong te maken maar geen idee hoe je een bestelplatform moet bouwen? Contacteer ons vrijblijvend voor een persoonlijke demo!
Klaar om slimmer te verkopen?
Haal meer uit je webshop met Marcando. Ontdek vandaag nog hoe ons platform jouw online verkoopprocessen kan verbeteren.