Hoe overtuig je jouw klanten om je B2B webshop te gebruiken?
Benieuwd hoe je jouw klanten kunt overtuigen om jouw B2B webshop te gebruiken? Ontdek hoe je jouw B2B webshop optimaal benut en klanten moeiteloos kunt laten bestellen. Leer meer over klantspecifieke omgevingen, efficiënte zoekfuncties en geleidelijke introducties.
Hoe overtuig je jouw klanten om je B2B webshop te gebruiken?
Benieuwd hoe je jouw klanten kunt overtuigen om jouw B2B webshop te gebruiken? Ontdek hoe je jouw B2B webshop optimaal benut en klanten moeiteloos kunt laten bestellen. Leer meer over klantspecifieke omgevingen, efficiënte zoekfuncties en geleidelijke introducties.
Je herkent het misschien wel: je bent nieuwsgierig naar de mogelijkheden van een zakelijke webshop, maar twijfelt nog of jouw klanten hier wel klaar voor zijn. In een tijd waarin B2B webshops populairder zijn dan ooit, is het ook een spannende ontwikkeling die voor sommigen nog even wennen is. De acceptatie van nieuwe technologieën kan sterk variëren tussen verschillende klanten. Onze raad? Blijf openstaan voor deze vooruitgang en laat je vooral niet ontmoedigen! Er zijn een aantal zaken die je kunt doen om het jouw klanten makkelijker te maken!
Zorg voor een klantspecifieke omgeving
Vandaag de dag krijg jij de meeste bestellingen wellicht door via mail, telefoon of zelfs nog fax. Jouw klanten bestellen via die weg op basis van de catalogus die je aan de start van het nieuwe jaar geeft en de daarbij horende prijzen die je invoert in je ERP.
Als je wilt dat klanten jouw online platform gaan gebruiken, is het essentieel dat al deze vertrouwde elementen ook in die online omgeving aanwezig zijn. Zorg ervoor dat hun catalogus is opgebouwd uit artikelen die zij vaak bestellen of hen zouden kunnen interesseren, de nodige productinformatie en de prijs die ze met jou hebben onderhandeld.
Het moet allemaal sneller gaan dan een mail opstellen
Je kent het vast wel: aan het einde van elk kwartaal stroomt je inbox vol met verzoeken om facturen, updates over offertes en backorders, en wijzigingen in klantgegevens. Een eindeloze stroom aan e-mails die zowel voor jouw organisatie als je klanten frustrerend is. Klanten moeten heel wat informatie bijhouden en onthouden, terwijl jij vaak dezelfde informatie moet verstrekken.
Een bestelplatform dat ook fungeert als informatiehub kan hier een oplossing bieden. In plaats van klanten te laten worstelen met e-mails, kun je ze doorverwijzen naar je bestelplatform of klantenportaal. Daar vinden ze meteen alle informatie, die ze kunnen downloaden, wijzigen of raadplegen.
Merken ze op die manier hoe effectief én handig zo'n platform is, dan zullen ze vast en zeker ook andere functies verkennen, zoals het plaatsen van eerste bestellingen. Bovendien leidt dit tot een afname van fouten in bestellingen, wat slechts een van de vele voordelen is van een ERP-integratie in je webshop.
En laten we vooral niet vergeten dat klanten hun bestellingen makkelijker én sneller plaatsen via jouw webshop dan via een mailtje naar je binnendienst. In zo'n e-mail ontbreekt vaak informatie, wat resulteert in extra contact met je klant en vertraging bij het verwerken van de bestelling. Dankzij jouw bestelplatform vinden jouw klanten alle nodige informatie om geïnformeerde bestellingen te plaatsen zonder tussenkomst, wat zorgt voor een soepeler proces en tijdsbesparing.
Webshopkortingen: een win-win voor jou en je klanten
Misschien denk je: "Korting geven? Dan investeer ik toch dubbel? Wat levert mij dat op?" Maar niets is minder waar! Door jouw klanten aan te moedigen hun bestellingen zelf in te voeren op je platform, bespaart het je organisatie heel wat tijd die anders besteed wordt aan het overtypen van orders van e-mails, faxen, notitieblokken of telefoontjes.
Elke individuele bestelling heeft misschien een klein effect, maar al deze kleine besparingen samen maken al snel een aanzienlijk verschil. Onze klanten besparen bijvoorbeeld 80% aan kosten voor het beheer van hun platform via Marcando. Kortingen zijn dus niet alleen een voordeel voor je klanten, maar ook een investering in je eigen efficiëntie en groei.
Optimaliseer de zoekervaring dankzij zoekfuncties en filters
Je klanten zoeken waarschijnlijk op verschillende manieren: via een EAN-code, artikelcode, beschrijvingen of zelfs eigenschappen. Daarom is een snelle en nauwkeurige zoekfunctie essentieel voor je B2B webshop. Zorg er dus voor dat al deze informatie op jouw platform beschikbaar is, zodat je klanten moeiteloos bestellingen kunnen plaatsen met minimale frictie.
Waar vind je deze informatie? Juist, in het ERP-systeem! Zorg er dus voor dat deze informatie ook naadloos wordt geïntegreerd in je webshop. Onthoud, je bestelplatform moet je beste vertegenwoordiger zijn. Die vertegenwoordiger mag dan misschien geen stem hebben, maar moet wel alle relevante informatie bevatten voor de beste klantervaring.
Testen, testen en vooral geleidelijk aan introduceren!
We kunnen het belang van testen niet genoeg benadrukken. Het geeft je de kans om te zien hoe jouw oplossing werkt, vertrouwen op te bouwen in de nieuwe manier van werken, en je team vertrouwd te maken met de nieuwe tool. Begin daarom met interne tests en breid daarna uit naar een selecte groep klanten voor externe tests. Hun feedback is van onschatbare waarde, ga daarom op zoek naar klanten die bereid zijn om die feedback te geven.
Bij Marcando zijn we geen fan van de 'big bang’-aanpak. We raden onze klanten aan om wekelijks een kleine groep nieuwe klanten te introduceren aan het bestelplatform en hen ook actief te begeleiden. Daarnaast kunnen je vertegenwoordigers en binnendienst ook nauw met die klanten samenwerken om het voor hen zo makkelijk mogelijk te maken.
"Maar, dat klinkt als meer werk?", horen we je denken. Dat is deels juist, op korte termijn. Maar zodra jouw klanten vertrouwd zijn met het platform, zal je merken dat de werklast per klant aanzienlijk afneemt. Dit geeft je de mogelijkheid om meer klanten aan boord te krijgen en uiteindelijk je organisatie te ontlasten van administratief werk.
Wil jij je klanten aanzetten tot het plaatsen van online bestellingen, maar kun je wat ondersteuning gebruiken? Neem vrijblijvend contact op met ons!
Klaar om slimmer te verkopen?
Haal meer uit je webshop met Marcando. Ontdek vandaag nog hoe ons platform jouw online verkoopprocessen kan verbeteren.